Thursday, December 15, 2011

Pengalaman masak untuk suami

 Jika diberi pilihan untuk memilih antara memasak dengan mengemas aku lagi rela mengemas. Bukan sebab aku x pandai memasak tapi sebab aku malas nk duduk dapur. Biasanya kalau tinggal beruda kat rumah dengan adik aku jarang masak. Aku lagi rela habiskan duit makan kat luar...hehe. 

Pengalaman pertama aku masuk dapur masa aku darjah 4. Time tue teringin sangat nak makan ayam goreng. Aku gigihkan jugak memasak untuk kali pertama. Ayam dah dilumur dengan kunyit dan garam dan minyak pun dah panas. Sebelum aku nk masukkan ayam dalam kuali aku angkat dulu kuali letak kat dapur yang xde api supaya minyak x panas sangat. Aku nie fobis sikit bila kena minyak, jadi aku pun pakaila "protective gear" yang aku cipta sendiri...hehe. Aku pakai baju hujan ayah aku, sarung tangan ayah aku sebab takut minyak terpercik kena tangan dan badan. Tapi yang paling best adalah aku siap pakai HELMET ayah aku sebab takut minyak kena kat muka!! hehe... Masak ayam tue pun terjerit2 sebab takut kena walaupun dah pakai "protective gear"...hehe. 

Sekarang nie dah kawen kenala masak untuk suami. Suami request nak makan hasi air tangan aku, jadi aku gigihkan diri untuk memasak. Sejujurnya-jujurnya aku xdela pandai sangat memasak tapi kalau untuk makan diiri sendiri bolehla. Satu pantang aku time aku masak x suka da orang lain dalam dapur, nanti jadi serba x kena hidup aku kalau nak masak. Menu hari sabtu hari tue ayam goreng, sotong goreng kunyit dan sayur campur. Masak yang simple jer sebab suami suka makan makanan yang simple.. Masak x guna resipi, main bedal jer asalkan masak, sedap dan yang paling penting selamat untuk dimakan..hehe.


Bawang sedang ditumis untuk memasak sotong goreng kunyit


Sotong terlebih kunyit...hehehe. Tp sedap ok. Aku masak kat kuali leper sebab malas nk basuh kuali banyak kali..hehe.

 Kali nie goreng ayam x payah pakai "protective gear". Dah mahir ok. 


Sayur campur main bedal asalkan sedap..hehe


Tada!! Dinner untuk dua orang..huhu. Sedap dan selamat dimakan...hehe

Oh..nie kali kedua kau masak untuk suami. Kali pertama aku masak ambik masa dekat 1 1/2 jam... Gila lama. Tapi untuk yang nie x sampai 1 jam dah siap masak 3 lauk...hehe. 


Lots of Love : Maisarah

0 comments:

Post a Comment