Sunday, May 8, 2011

Ubat Sinus

Sinus @ resdung adalah sinonim dengan aku. Setiap bulan kena demam selsema adalah perkara wajib. Belacan, seafood, aircond, habuk, kucing, ais, aiskrim adalah diantara penyebab sinus untuk dirku. Untuk orang yang ada sinus yang teruk, salah satu simptomnya adalah bersin setiap pagi. Bersin setiap pagi adalah perkara wajib dalah diri. Sebelum aku tahu pasal ubat-ubat sinus aku hanya biarkan diri kena selsema @ sinus. Malas nak g jumpa doktor setiap kali selsema sebab ubat pun kadang2 x bagi kesan apa2. Elok seminggu pastue kena balik.

Kawan aku suggestkan ambik rhinocort aqua untuk hilangkan resdung. Rhinocort aqua nie hanya boleh diambil sekali sehari dan jangan melebihi dos yang dibenarkan. Spray terus dalam hidung. Rasanya mak ai...sangat x sedap dan sangat2 berkesan. Tapi aku berhenti ambil rhinocort sebab aku senang kena cirit birit setiap kali guna. Doktor cakap itu perkara biasa tapi aku yang x tahan.

Sekarang aku pakai beclate untuk gantikan rhinocort. Doktor suggest guna yang nie memandangkan aku xnak teruskan dengan rhinocort. Sama jer cara penggunaan dan kesannya dengan rhinocort cuma yang membezakan adalah aku x kena cirit birit. Beclate nie kena ambi setiap pagi dan digunakan sekali sehari. Sinus dah kurang tapi doktor pesan jangan selalu sangat kena aircond dan elakkan minus ais dan makan aiskrim.



2 comments:

duniakupakk said...

Assalamualaikum.. Terima kasih atas perkongsian..Saya juga menggunakan ubat rinohcot 2..memnag mudah cirit tapi berkesan. Saya baru tahu tentang ubat baclate.. terima kasih bantak2..

ayang81 said...

tq for the info sharing..sy sinus terus sangat, baru 1st time cuba rhinocort aqua ni..sy tak tahu pulak pasal beclate..boleh tahu berapa harga beclate ni? tq

Post a Comment