Wednesday, October 10, 2012

Resipi ayam kicap cili api

Resipi nie aku belajar dari mak mentua aku, sebab husband suka sangat makan ayam kicap cili api. Mak mentua aku ajar xde sukatan, semuanya terpulang pada cara masing-masing. Nak pedas tambah cili, xnak pedas kurangkan cili...hehehe.

Bahan-bahan :
Ayam
Bawang putih (5 biji atau lebih)
Bawang besar (3 biji : aku suka letak banyak sebab nak rasa manis bawang)
Cili padi (nak pedas letakla 15 biji)
Serai (3 batang )
Kacang buncis
Tomato
Kicap
Sos tiram (1 sudu)
Halia

Penyediaan :

First sekali korang blend bawang putih, bawang besar, cili padi, serai dengan halia sekali. Blend sampai lumat tau.




Kemudian korang marinate ayam dengan kunyit, garam dengan sedikit tepung jagung. Tepung jagung tue untuk hilangkan hanyir dan juga bagi ayam tue ranggup masa masak.. Marinate tue x payah lama sangat dalam 10 minit pun cukup. 



 Goreng ayam sampai separuh masak. Aku tengok ayam goreng nie dah rasa lapar dah...


Potong kacang buncis ikut sukahati korang nak pendek ke panjang, aku suka potong kecik-kecik..hehe. 

Dah goreng ayam korang letak ayam tue ketepi dan tumis bahan-bahan yang telah diblend sehingga naik bau wangi.. Pastue letak kicap dengan sos tiram sikit dengan kacang buncis. Kalau korang rasa nak ada kuah letakla air sikit. Aku biasanya letak air dalam 3 sudu besar. X banyak. 



Tengok kacang buncis dah separuh masak baru letak ayam tadi, kacau supaya ayam tue sebati dengan kicap dan masak. Kalau rasa nak lebih masin letakla garam, aku biasa x letak garam sebab kicap dgn sos tiram tue pun dah cukup masin... :)

Lots of Love : Maisarah

0 comments:

Post a Comment