Friday, October 12, 2012

Udang Masak lemak Cili api

Orang baru kahwin macam aku nie kalau nak masak mesti tengok buku resipi...hehe. Kali nie aku masak Udang masak lemak cili api pun tengok resipi dari buku kak hanieliza.. Dan Memang jadi!! hubby suka, siap cakap aku beli kat kedai nie...Cit, penat i masak ok.

Bahan - bahannya :

15 biji cili api (aku kira betul-betul ok 15 biji...hehe)
Kunyit 2 inci (Yg nie xdela sampai aku ambik pembaris ukur 2 inci, gila apa. Agak-agak jerla...hehe)
Cili merah 2 biji
Serai 3 batang
Tomato (sepatutnya nenas tapi husband x bagi aku mkn nenas so kita letak tomato)
Udang 
Air 1 cawan
Santan (aku pakai santan kotak satu kotak kecik)







Cara Penyediaanya :


Korang blend cili api, cili merah, kunyit dengan air sekali sampaila lumat. Masukkan bahan yang dikisar bersama dengan udang, tomato dan juga serai yang telah pun dititik. Masak sampai mendidih. Jangan lupa letak garam untuk perasa.




Dah masak sampai mendidih baru korang letakkan santan dan masak balik sampai mendidih. Dah mendidih tutup pastue makan..hehe. Aku baru tahu nak masak masak lemak nie gila punya senang. Ingatkan susah...hehe


Lots of Love : Maisarah

0 comments:

Post a Comment